SUMH

Ta’ Ordet!

Fra det, der skiller os ad, til alt det, vi har til fælles.

Problem:
Unge med handicap lever et ungdomsliv, som på mange måder ligner alle andres – med fester, forelskelser, ambitioner og drømme.
Men det er sjældent det billede, der tegnes i offentligheden.

Alt for ofte bliver handicap gjort til det mest interessante ved et menneske.
Man ser diagnosen før personligheden. Behovet før bidraget.
Og i stedet for at blive inviteret ind i fællesskabet, bliver unge med handicap placeret i en særskilt kategori.

Det gør noget ved ens identitet. Og det gør noget ved ens lyst og mulighed for at tage ordet og deltage i debatten.

Løsning:
SUMH ville skabe en kampagne, der ikke reducerer – men repræsenterer.
Der ikke taler på vegne af – men giver plads til stemmerne selv.

Vi udviklede et kampagneunivers omkring Ta’ Ordet – et uddannelsesforløb, der klæder unge med handicap og unge pårørende på til at deltage i den offentlige debat og skabe forandring.
Men kampagnen rækker videre end forløbet. Den er også en platform for hele den unge handicapbevægelse.

Med fotograf Petra Kleis bag kameraet og 11 stærke unge foran det, skabte vi en visuel og narrativ retning, der gør op med stereotype fremstillinger og sætter fokus på det hele menneske.
Vi valgte et tekstgreb, der insisterer på én ting:
At alt det, vi har til fælles, er vigtigere og stærkere end det, der adskiller os.

Næste
Næste

Fagtalent